Friskis, friskare, friskast!!

Många har talat varmt om grundkursen eller Steg 1 på Friskis ledarutbildning och idag är också jag benägen att stämma in i samma kör. Jag har genomlevt fyra av de bästa dagarna i mitt liv. (Ja, jag vågar faktiskt påstå det!) Jag har utvecklats som människa och person, lärt mig otroligt mycket, fått bra erfarenheter och lärt känna många supertrevliga människor. Fyra av dom kommer jag att träffa igen om en månad då vi ska gå Steg 2
Det var med nervös och spänd förväntan som jag klev på bussen mot Lillsved tidigt i torsdags morse vid Slussen. Jag var helt ensam och kände inte en kotte av deltagarna. Jag visste inte vad jag kunde förvänta mig, vad som skulle krävas av mig och okm jag skulle orka de fysiska övningarna. Men redan när vi klev av bussen så började deltagarna prata med varandra. Vi checkade in och lämnade av väskorna på rummen. Vi bodde enkelt men rent på ett vandrahem på anläggningen. Sen styrde jag mina steg mot utbildningslokalen där jag mötte två glada ledare, Nick Atkinson och Mia Mörner som hälsade med ett stort leende och bjöd på frukost. Jag greppade en macka och tog en promenad i vårsolen ner till vattnet där jag snabbt kunde konstatera att vi faktiskt befann oss ute i skärgården. Ett lugn infann sig inom mig och jag gick tillbaka upp till lektionssalen där vi nu skulle börja Steg 1. 
Efter att alla fått gå fram och presentera sig framför klassen började vi direkt med teorin. Första dagen var det anatomi som gällde. Detta följdes sen av kursens första pass, medeljympa. Inga problem att hänga med och konditionen var det inget fel på. Skönt att få röra på sig och glädjen spred sig snabbt. Nick och Mia delade upp passet och körde hälften var så att vi skulle få känna på hur olika ett medelpass kan läggas upp. Efter dusch var det dags för lunch. Maten var gudomlig, hemlagad, fräsch och välkomponerad. Det skulle bli mycket mat under kursens gång. Vi åt i stort sett varannan timme, frukostbuffé med flera olika sorters gröt, müsli, flingor, fil, bröd, frukt mm, fika med hemgjorda smoothies och mackor, bra varierad lunch och middag med stor grönsaksbuffé och så bulle eller kaka till e.m fikat. Självklart fick vi även kvällsfika, macka och the :) Vi behövde definitivt INTE gå hungriga där! Frukt fanns alltid till hands och det bjöds även på godis under lektionerna :) Andra passet var ett ute pass och vi körde jogging. Vårsolen tittade fram och det var alldeles vindstilla. Fåglarna kvittrade och skärgårdsluften var klar och ren. Vi testade på lite fartlekar, vi sprang i olika tempo och backar och avslutade sen med att springa längs med sjön och körde stretch vi bryggan. Jag mådde som gud!! Just i det ögonblicket var jag så lycklig att jag kunde spricka. Dessutom önskade jag att jag kunde dela ögonblicket med MarathonMia som är ännu mera löparglad än mig ;)
Första kvällen avslutades kl. 20,30 med att ledarna bjöd in på en liten tillställning där det bjöds på snacks i form av gurk och morotsstänger med dip *mums*. Vi körde en lek typ "jag mötte Lassie" där alla fick berätta nåt kul eller udda de gjort och sen skulle vi alla gissa vem det var som gjort vad. En riktigt bra aktivitet för att lätta upp stämningen.
Andra dagen fortsatte vi med mat och kost och musik, anatomi, allmänt om Friskis mm och vi var ute igen på ett motionspass, denna gång för att testa konditionsträning och intervallträning *pust*. vi prövade att springa i bastempo och sen i medeltempo, intervaller 90-45 och sen fri löpning hem. Solen sken och jag hakade på ett gäng som sprang genom skogen en bit och sen drog vi en dryyyg backe innan vi nådde strandkanten.
Det andra praktikpasset vi körde den dagen var ledarövningar. Ett mkt lärorikt sådant. Vi fick lära oss att se folk i ögonen, pröva på att instruera folk på bästa sätt och vi prövade på olika modeller. Sen fick vi alla pröva på ett mindre moment som jympaledare. Vi körde två olika rörelser och fick ca 1 min var. Vi jobbade i små grupper om 5-6 personer och turade som att stå i mitten och leda. Det var faktiskt riktigt kul att stå där i mitten och det kändes inte heller konstigt att peppa de andra och samtidigt söka ögonkontakt laget runt.
Jag skippade kvällsfikat denna gången och stack direkt till vandrahemmet när lektionerna var slut 20,30. Det hade varit en intensiv dag och jag behövde lite tid och rum för mig själv. Mysbrallor och ulltofflor på och sen ner till TV-rummet där jag bänkade mig framför TV´n. Ganska snart fick jag sällskap av några andra trötta själar.
Tredje dagen var jag uppe med tuppen. Ville dra nytta av de underbara omgivningarna så jag klev upp kl. 6, 30 och joggade runt i skog och terräng ca 45 min. En riktigt skön start på morgonen och efter duschen smakade frukosten extra gott!! :) Dock kände jag under dagen att krafterna började sina och det blev svårare att fokusera helt på föreläsnignarna. Vi gick igenom kroppens anatomi och jobbade i grupper med att hitta de stora muskelgrupperna och vår uppgift var att klura ut vilka typer av styrkeövningar aktiverar de olika musklerna. Efter lunch var det dags för ett styrke och rörlighetspass, stations eller cirkelträning. 5 stationer, 6 varv totalt. 3 styrka och 3 kondition. Svetten sprutade och musklerna skrek, vi jobbade 45 sekunder på varje station sen 15 vila osv. Trots att jag hade laddat med vatten under dagen så fick jag ont i huvudet mot slutet av passet. Krafterna tröt men jag tog mig igenom med huvudet högt. Vi avslutade med att gå igenom olika typer av stretchövningar. Just ja, innan passet gick vi igenom olika rörlighetsövningar.
Nu var jag ganska så trött men sådär skönt trött som man blir av träning. Vi åt middag och avslutade sedan kvällens lektioner med lite olika rollspel där vi sammafattade allt vi gått igenom.
Sen var det dags för fest. Vi hade fått i uppdrag att bjuda in ledarna på fest och så blev det. Fyra av deltagarna hade planerat lite extra och satt ihop ett rollspel där ledarna hade huvudrollerna, helt ovetande naturligtvis. De skulle vara brudparet och vi deltagare tillhörde vardera av deras släkter. Alla fick en specifik roll tilldelad sig och sen var det upp till var och en hur man ville förvalta den. Några peronser hade dock fått i uppdrag att hålla tal under kvällens gång.
Hela spektaklet blev riktigt lyckat!! Det dukades upp ett långbord inne på herrgården och när vi kastade ris på ledarna utanför på trappan blev de först riktigt paffa men snabbt fann de sig i situationen och spelade med. Vi gick alla in och satte oss och sen började folk allt eftersom att hålla tal. Det blev många skratt och kvällen var definitivt lyckad. Det blev några sällskapslekar och sen dans. Ledarna började med att bjuda på ett uppträdande taget ur danspasset. Alla jublade och klappade händerna och hängde snart med :) Mycket disco och dans följde. Att folk festade loss med jympaskor på fötterna och pulsklockor på vristerna kändes helt naturligt,det låter kanske sjukt för en utomstående men när man levt tillsammans med ett gäng som delar samma intresse som du, träning och motion, så är det inte längre så konstigt. Vi är ju Friskisar!! :)
Själv stupade jag i säng vid 23,30 efter att desperat försökt vakna till med en frisk promenad ute under stjärnhimlen. Det var dock lönlöst och jag retirerade i säng. 
Sista dagen var vi uppe vid 7 igen och nu skulle vi förbereda ett träningspass gruppvis, utföra det och sen diskutera för och nackdelar och berömma varandra för de vi gjort bra. Det kändes bra och avslappnat, jag tog hand om fartlekarna och gjorde mitt bästa för att hålla ihop gruppen och stämma av med dom hur dom mådde och om dom orkade ett varv till.
En kort redovisning i lektionssalen och avslut ledde till diploutdelning, handskakningar och avsked. Sorgligt på så vis att man levt med dessa människor så nära under fyra intensiva dagar men skönt att få åka hem och sova i egen säng och få vila :)
Men det har definitivt varit värt all tid och energi!! 

Kommentarer
Postat av: Linnéa

shit vilken helg! men den låter extremt lärorik och rolig. kul att få guidning i olika sorters träning. nu vill jag ha vår så man kan va ute i naturen!!

2008-04-07 @ 23:27:21
Postat av: MarathonMia

Låter helt underbart! Vi får hitta några haleluja-moments på Järvafältet, i Rimbo, i Ursvik eller någon vacker plats vi ännu inte utforskat! Efter maran ska här njutas! Big time.

2008-04-08 @ 09:30:51
URL: http://marathonmia.blogspot.com/
Postat av: Mayumi

Linnea: Får du chansen att bli ledare på Friskis så ta den. Du kommer att få en utbildning som förändrar ditt sätt att tänka forever!! :)Och så ska vi köra joggpass i Kättbo i sommar. Ta med dojjor!! :)

MarathonMia: Absolut! You lead the way! Djurgården e jag lite sugen på. Ska vi nån gång senare i vår kanske? :)

2008-04-09 @ 10:23:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0